От зората на
цивилизацията опаковките са неразделна част от човешкото развитие.
Необходимостта от лесно съхранение и транспортиране, първоначално на храни, е
било определящо за това. Уменията и технологиите са в основата на запазването
на продуктите. От изплетената от трева кошница, през животинските мехове и
глинените грънци чак до съвременните безбройни видове и форми опаковки.
Още в древния Рим
намираме пример за рехитектура от опаковки и то скрит в ландшафта на самата
столица. Обикновено големите амфори в които мореплавателите снабдявали града с
различни масла се ползвали многократно и в крайна сметка се натрошавали и се
влагали като инертен материал в римския бетон. Не толкова лесна за рециклиране
се оказал един конкретен вид амфора изработвана в днешна Испания. Тя била
изключително трудна за натрошаване, което принудило общинският съвет да намери
специално място за депонирането й. Това
не било сметище, а преднамерено и целенасочено изграждане на хълм в границите
на града, които днес познаваме под името Monte Testaccio. Особено впечатляваща е техниката на този градеж –
пласт натрошени и пласт цели, напълнени с парчета, амфори, и то цели 36м висок.
Дълго време след изграждането на този хълм не откриваме толкова организиран и
съзнателен градеж от ненужни вещи. Примери за рехитектура обаче, никога не са
липсвали, по скоро те са били направени на принципа „направи си сам”. Първият
образ, в съзнанието, описващ интериора на средновековна страноприемница включва
сковани маси от дървени бурета и столове от щайги за плодове. Сведения за
подобни примери намираме до средата на 19ти век.
С идването на
индустриалната революция се изгражда едно силно потребителско общество отричащо
идеята „направи си сам” и следващо културата на „еднократното ползване”, било
то на опаковки, вещи и т.н.
Може би първите
дефинирани примери за рехитектура от опаковки са Nomadic Museum на японския архитект Shigeru Ban и KeetWonen /студентски общежития в Амстердам/ на TempoHousing.
И двата проекта са реализирани през
2005г. от корабни контейнери.
От този момент
идеята аз сгради от опаковки се развива с бързи темпове, в унисон с общественото
мнение насочено към екологията и рециклирането. Основно насочена, в началото,
към корабните контейнери, рехитектурата вижда в опаковките нов и нестандартен
материал, провокиращ обществото, което за днешното общество е от изключителна
важност.
Поради невероятното
разнообразие на съвременните опаковки, показаната класификация е разделена по
видове и материал, както и на участието на елемента в конструкцията на обекта.
І. Класификация
по вид.
1. Първични –
това са опаковките достигащи до крайния потребител, често покрити с множество
рекламни послания и проектирани за еднократна употреба.
2.Вторични /групови/ опаковки – съдържа множество
продукти, възможна е многократна употреба.
3.Третични
/траснпортни/ опаковки – използват се при групиране на вторични опаковки с цел
улесняване на транспорта, предвидена е задължителна многократна употреба.
ІІ. Според
материалите.
1.Метални;
2.Дървени;
3.Стъклени;
4.Пластмасови;
5.Хартиени;
6.Стиропорени
ІІІ. Според
мястото им в конструкцията на сградата.
1.Конструктивен
елемент;
2.В интериора;
3.В екстериора;
* Примерите от
тази категория за разработка на автора.
Множеството
примери тип „направи си сам” със
съмнителни естетически качества са насадили неприязън към рехитектурата от
опаковки. В известен смисъл тя е преодоляна за едрогабаритните елементи, като
корабни контейнери и палети, поради тяхната модулност и лесна употреба.
Стъклените бутилки също преодоляват скептицизма най-вече след популяризирането
на будистки храм почти изцяло изграден от бутилки. Предрасъдаците все още са
пречка пред останалите видове рехитектурни решения с опаковки. Тяхното
разнообразие и нуждата за провокация и силно въздействие, непрекъснато търсена
от обществото, ще доведе до все по мащабното им ползване в архитектурата и
дизайна.
Kонференция ARCHTHEO'12 Истанбул, Турция
Няма коментари:
Публикуване на коментар