Рехитектура
– това е архитектура обърната срещу консуматорското общество, дизайн, ползващ
вече употребени стоки и материали, като един общоприет, незамърсяващ строителен
елемент. Чрез нея се изразява едно силно послание към обществото – „Прекалено
много хора харчат пари, които не са спечелили, за да купуват неща, които не
искат, само за да впечатлят хора, които не харесват“ – Уил Смит. От друга
страна в общество, свикнало с непрекъсната провокация на сетивата,
конвенционалното често се подминава за сметка на по-нестандартното. Като част
от това течение бихме могли, да определим и
ползването на превозни средства в архитектурната среда. Отнемайки тяхната
мобилност ги превръщаме в елемент на
архитектурния дизайн. Често ползването на такива елементи в обграждащата ни
среда е породено от силното желание и страст за пътуване. Голяма част от живота
на човека преминава в движение, поради тази причина той е запленен и често
силно привлечен от различните средства за придвижване. В много случаи това се
превръща в страст и дори хоби. За да покажат това си влечение, хората се
обграждат с елементи от същите тези превозни средства, за да им напомнят, а и
за да го демонстрират пред останалите. Почти със сигурност можем да проследим
първите примери за ПС в архитектурата до дървеното колело и каруцата. Твърде
лесно можем да си представим тяхната употреба в интериора на една
страноприемница, например. Това е така, защото все още сме заобиколени от
подобни примери. Идеята за полилей от дървено колело или пейка от каруца
най-много се доближава до представата ни за старовремски хан.
Целя да покаже
една възможна класификация. Примерите в нея
демонстрират разнообразието от решения и възможности, които ни предоставят
превозните средства. Разкрива, също така, и някои исторически образци, както и
вероятно бъдещото развитие на това течение в архитектурата.
1. По вида на превозното средство
Наземен впрегатен - дървено колело като полилей в интериора, често срещан елемент от обзавеждането на ресторанти и заведения за хранене, предлагащи предимно национална кухня. Подчертава усещането за една отминала епоха | |
Наземен релсов - къща от вагони. Германско семейство изразява своята
любов към влаковете като избира да си направи къща от вагони
|
|
Наземен автомобилен - Често съвременните медии насаждат една почти мания към
автомобилите. Такива модели има на големия и малкия екран
студио на британско автомобилно предаване „Тop Gear”
с мебели от стар автомобил
|
|
Воден транспорт – от хилядолетия човек е тясно свързан с морето. Днес старите дървени кораби
са заменени многотонни стоманени супер-кораби но привързаността към морето не
отслабва дори напротив.
-
Бараки от обърнати
дървени корабни корпуси, Остров Линдисфарн, Великобритания.
|
|
Въздушен транспорт – Стремежът към полет е дълбоко впит в човешкото
съзнание. Сега, когато летенето е почти сведено до рутина, човек се опитва да
съхрани тази романтична мечта, като я впише в околната си среда.
Хотел Коста Верде, Коста рика
|
|
В екстериора на
сградата – елементите на превозното средство – стъкло и метал,
както и необходимостта да не се допускат в кокпита природните елементи, правят
външната облицовка на превозните средства с много добри хидро-изолационни
характеристики, много подходящи за външни решения на сгради.
-
Къща с външна
облицовка от автомобилни капаци и сенници от закалени автомобилни стъкла.
|
|
Като конструктивен
елемент (запазва се конструктивната цялост на превозното
средство) – Вътрешните пространства на
повечето транспортни средства, поради спецификата на работата им, са
съобразени изключително добре с размерите на човешкото тяло и анатомията му.
Това до-голяма степен улеснява интериорните решение при рехитектурната промяна.
-
Хостел
„Джъмбостей”, Швеция
|
|
В интериора на
сградата – вграждането в интериора за сега е най-често ползваният
приом в рехитектурата от превозни средства.
|
|
Конструктивен
елемент на сградата, който е част или механизъм от превозно средство. Елемент на бъдещо развитие в рехитектурата. Съществува
проблем с трудното доказване на конструктивните свойства на носещите елементи
/авт. гуми, капаци и тн./ Въпреки, че като популярност бързо набират скорост,
липсва нормативна база.
-
„Земен кораб”, САЩ
|
|
Примери от България
В България
също не липсват примери за рехитектура от превозни средства. Често те са
свързани с автомобилните гуми, които намират своето приложение предимно в
ландшафтната архитектура, като ниски прегради за детски площадки и др.
озеленени площи. Ползват се също така и за укрепване за стръмни склонове.
Интересно решение за ползваните в близкото минало попивни канализационни ями е оформянето
им с гуми на тежкотоварния автомобилен транспорт. По този начин лесно се
решават два от основните проблеми на подобно съоръжение, а именно, лесноосъществимата облицовка на шахтата и
безпроблемното попиване в почвата на ненужната вода.
Едновременно
интериорно и екстериорно решение от превозно средство намираме в гр. Ихтиман в
сградата на голф-клуба в града. Там фюзелажът на самолет е вплетен в цялостното
решение на сградата. Задното му оперение, намиращо се отвън, като че ли
пронизва сградата, преминавайки през интериора като част от салона на
ресторанта.
|
|
Пример за
запазване на целостта на конструкцията намираме в гр. Пловдив с така наречения
„Библиобус“ на арх. Владислав Костадинов. В свободното пространство на стар
тролейбус, движил се по вече закритата линия на ул. „Отец Паисий“, е оформено
библиотечно пространство, напълно в духа за заобикалящата го среда.
|
|
За сега интериорните решения на превозни средства в рехитектурата са по-популярни и лесно осъществими от тези в екстериора. Малкият обем, както и лесната работа с частите на ПС ги правят достъпен и желан декоративен елемент. От друга страна екстериорните решения с тях до голяма степен са в процес на развитие. Липсата на подходящо законодателство за сега, в голямата си част, задържа строителството на сгради с носещи части и елементи на превозни средства. Необходимостта за доказване на носимоспособността на конструкцията е естествената причина за това. Такава нужда няма при решенията със запазена конструктивна цялост на превозното средство, като в някои от тези случай, конструкцията е преоразмерена за архитектурната й функция. Внесената още в първоначалното предназначение ергономичност и съобразност с нуждите на човешкото тяло, допълнително улесняват работа на архитекта при подобни проекти.
Няма коментари:
Публикуване на коментар